علت خرابی تابلو

علت خرابی تابلو

خراب شدن و سوختن تابلو های تبلیغاتی  و حروف چنلیوم علت های بسیار جزئی دارد که اگر فرد تابلو ساز استاندارد های یک تابلو ی تبلیغاتی را رعایت کند به راحتی و با اطمینان خاطر میتواند تابلوی مشتری را گارانتی کند.

حال گروه تابلوسازی رسانه در نظر دارد با به اشتراک گذاشتن تجربه ها و تخصص خود در اختیار همکاران گرامی و عموم مردم  از این مشکلات شایع تابلو ها جلو گیری کند.برای سفارش و طراحی تابلو چنلیوم با ما در تماس باشید.09154067228

علت افت نور و سوختن تابلو های L E D و SMD

smd  که اغلب در تابلو های چنلیوم بکار می رود و بصورت بلوکه ای در کنار هم قرار گرفتند  و اکثرا با آنها آشنا هستید  و حتما حروف های برجسته ی چنلیوم را میشناسید و اگر با این واژه آشنا نیستید در قسمت بلاگ های همین سایت.بلاگ چنلیوم چیست را مطالعه فرمایید.

تابلو های ال ای دی پشت شیشه ای که مغازه دارها برای معرفی محصولات خود از آن استفاده میکنند  را اکثر عموم مردم آنرا میشناسند و در طول روز زیاد به چشم میخورد.

(حروف های تبلیغاتی که پشت شیشه های اماکن تجاری نصب میشود و کالا و نوع شغل مغازه دار را معرفی میکند)

ساخت تابلو های ال ای دی کار بسیار آسانی است و یک فرد مبتدی با یک هفته آموزش قادر به ساخت چنین تابلو هایی است اما اینکه استاندارد های این تابلو رو رعایت کند از تجربه ی بخصوصی باید برخوردار باشد.

گاها به چشم میخورد که تابلو ی ال ای دی فروشگاهی افت نور کرده است یا لامپ های آن سوخته است و یا در حال چشمک زدن است اما دلیل آن مشخص نیست و مشتری یا فرد تابلوساز گمان میکند جنس مصرفی مقبول نبوده است اما این دیدگاه بسیار اشتباه است.

دلیل افت نور تابلو های ال ای دی و حروف چنلیوم  به دو عامل بستگی دارد که در ادامه با آنها آشنا میشوید

1 افت نور با ولتاژ زیاد

یکی از دلیل افت نور لامپ های ال ای دی  و اس ام دی که مغز حروف چنلیوم است رسیدن ولتاژ بسیار زیاد و بیشتر از سطح نیاز لامپ به آن است در واقع دلیل اصلی افت نور رسیدن حرارت زیاد به لامپ است و وقتی که ولتاژ ترانس زیاد باشد لامپ ال ای دی بار بیشتر از سطح نیاز خود از ولتاژ را دریافت میکند و باعث داغ شدن لامپ میشود و به مرور شروع به افت نور میکند تا حدی که تابلو چنلیوم به صورت خاموش به چشم بخورد .و یا گاها لامپ های تابلو قبل از سوختن شروع به چشمک زدن میکنند.

برای جلوگیری از این مشکل بزرگ تنها کافیست ولتاژ ترانس را با دستگاه ولت متر تنظیم کنید اما اینکه روی چه ولتاژ تنظیم کنید بستگی دارد به نوع ال ای دی و برندی که استفاده میکنید که معمولا بر روی بسته بندی لامپ ها مشخصات آن را از قبیل شدت نور و آمپر مورد نیاز و ولتاژ مورد نیاز نوشته شده است و فرد باید با توجه به این مشخصات ولتاژ را تنظیم کند اما بهتر است که از میزان ولتاژی که روی مشخصات ال ای دی نوشته شده است نیم ولت کمتر تنظیم شود درست است این کار باعث میشود که تابلوی شما مقدار خیلی کمی از شدت نور آن کاسته شود و نور کمتری داشته باشد اما طول عمر آنرا بسیار بیشتر میکند.

2 افت نور با سیم کشی غیر استاندارد

همانطور که در بالا گفته شد دلیل اصلی افت نور تابلو چنلیوم رسیدن حرارت به لامپ است که یکی از دلایل ایجاد حرارات ولتاژ زیاد بود اما دلیل دیگری هم وجود دارد که باعث ایجاد حرارت در تابلو میشود و آن هم سیم کشی غیر استاندارد است .در این روش ضخامت سیم (سطح مقطع)اهمیت بسیاری دارد زیرا وقتی از یک سیم بیشتر از سطح مقطع آن از آن آمپر کشیده شود باعث داغ شدن سیم میشود طوری که نگه داشتن دست روی آن غیر تحمل میشود . و این حرارت مستقیم به لامپ ال ای دی میرسد و در این موارد اگر دقت کرده باشید افت نور از محل اتصال سیم ورودی به تابلو شروع شده است و  نقطه اتصال سیم به تابلو حرارت بیشتری دارد و سیم مونتاژ تابلو هم باید همینطور دارای سطح مقطع مناسب باشد تا از ایجاد حرارت جلوگیری کند .پس فراموش نکنید که برای سیم کشی تابلوهای چنلیوم  خود از سیم های استاندارد استفاده کنید.

برای سیم کشی تابلو های تبلیغاتی که برای روشنایی آنها از لامپ های اس ام دی و ال ای دی استفاده شده است باید از سیم با سطح مقطع 1.5 استفاده شود و برای مونتاژ تابلو های ال ای دی پشت شیشه ای از سیم 0.6 استفاده شود دقت کنید که سیم 0.6 برای مونتاژ تابلو است نه برای سیم کشی و اتصال آن به ترانس.

اهمیت رینگ کردن سیم کشی:

بسیاری از همکاران با این واژه آشنا نیستند و از اهمیت آن بی خبرند باید با جرات بگویم مهمترین بخش تابلو این نکته ی بسیاز ظریف و کلیدی است.

رینگ کردن سیم کشی به این معناست که از دو سر تابلو چنلیوم سیم به ترانس وصل شود و ولتاژ در کل کار یکسان باشد و جریان آمپر در تمام سطح حروف چنلیوم به یک اندازه در گردش باشد. بسیاری از همکاران از هر خروجی ترانس یک سیم گرفته و به چند تکه حروف چنلیوم  وصل میکنند و اینجوری ولتاژ را بین حروف چنلیوم تقسیم میکنند اما این دیدگاه اشتباه است (به طور مثال اگر ترانس سه خروجی دارد و تعداد کلمات 9 کلمه است هر سه کلمه را به یک خروجی وصل میکنند)

چرا میگوییم این کار اشتباه است ؟ زیرا تعداد لامپ های مصرفی داخل حروف چنلیوم یکسان نیست و هیچ نصابی تعداد لامپ ها را نمیشمارد و چشمی تقسیم میکنند و به یک خروجی وصل میکنند و این کار باعث میشود یک حروف که تعداد لامپ کمتری دارد به یک خروجی و یک حروف که تعداد لامپ بیشتری دارد به یک خروجی دیگر وصل شود این کار باعث میشود یک حروف چنلیوم که ولتاژ بیشتری نیاز دارد کم نور تر روشن شود.

و اگر حروف چنلیومی از ترانس دور باشد کم نور تر میشود زیرا خوده سیم آمپر و ولتاژ میکشد و تا رسیدن ولتاژ به سره حروف چنلیوم از میزان آن کسر میشود به طور مثال اگر ولتاژ ترانس 12 ولت باشد و سیم ده متر با سطح مقطع کم باشد ولتاژ خرووجی سره سیم 11 ولت میشود و خوده سیم باعث افت ولتاژ میشود و حروف کم نور تر روشن می شود و حروف چنلیومی که به ترانس نزدیک است به دلیل اینکه متراژ سیم به حروف چنلیوم کم تر است از ولتاژ کاسته نمیشود و حروف چنلیوم پر نور تر روشن میشود.

دلیل دیگر اشتباه بودن این کار این است که اگر یک رشته سیمی قطع شود یک تکه از تابلو چنلیوم به طور کامل خاموش می شود.

حال اگر همین تابلو سیم کشی آن رینگ شود و از هر دو سر ترانس سیم در کل کار بچرخد یعنی اگر 9 کلمه حروف داریم و ترانس وسط قرار بگیرد و یک خروجی از وسط به سمت چپ تابلو چنلیوم وصل شود و به صورت سیم کشی موازی تمام حروف چنلیوم دیگر را به هم وصل نماید و تا سمت راست تابلو چنلیوم این کار انجام شود و از انتهای سمت راست تابلو چنلیوم مجدد همان سیم به خروجی دیگر ترانس وصل شود نور و آمپر و ولتاژ در کل کار به شکل یک سانی تقسیم میشود و اگر طول کار بسیاز زیاد بود بهتر است یک خروجی دیگر به وسط تابلو چنلیوم وصل شود زمانی که سیمی که از انتهای سمت راست تابلو چنلیوم به ترانس وصل میشود پر نور شدن تابلو چنلیوم به صورت واضح با چشم مشخص میشود جدا از بحث تقسیم ولتاژ بین حروف چنلیوم در این سبک سیم کشی اگر سیمی از تابلو چنلیوم قطع شود تابلو چنلیوم هرگز خاموش نمیشود چون از دور به ترانس وصل شده است به طور مثال فرض کنید سیم از سمت چپ تابلو چنلیوم و سمت راست تابلو چنلیوم به ترانس متصل است و بنا به هر دلیلی اعم از عبور حیوانات خیابانی در تابلو چنلیوم سیمی از سمت چپ کشیده میشود و قطع میشود در این صورت تابلو چنلیوم خاموش نمیشود زیرا سیمی که از سمت راست ترانس به حروف چنلیوم وصل است تابلو چنلیوم را روشن نگه میدارد.

و در آخر تابلو ی چنلیوم  فوق را سیم کشی آن را رینگ کنید و از سیم با سطح مقطح 1.5 استفاده کنید و ولتاژ ترانس را روی 11.5 ولت تنظیم کنید.

برای مشاوره در انتخاب تابلو های تبلیغاتی و چنلیوم خود با تیم فروش ما تماس حاصل فرمایید.

09154067228

09358652679

05137260253

اشتراک گذاری:
  1. Image

    بسیار عالی مطلب مفیدی بود.با استفاده از مطلب شما موفق شدم مشکل تابلو ام رو حل کنم.با تشکر

  2. Image

    از توضیحات خوبیتون و مفیدتون متشکرم .پایا باشید .

نظر بدهید